پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4771
-
الف
+

«خروج»، متفاوت‌ترین فیلم‌ ابراهیم حاتمی‌کیا

کامبیز دیرباز بازیگر فیلم سینمایی "خروج" با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

«رحمت بخشی» فرزند علی اکبر از اهالی روستای عدل آباد است. او یکی از بازماندگان جنگ تحمیلی است که برخی خانواده شهدای روستا، شهادت عزیزانشان را به او نسبت می دهند و دلگیرند که چرا او شهید نشده! رحمت به همین خاطر جلای روستا کرده و در کنار زمین پنبه کاری اش به تنهایی زندگی می کند. سوء مدیریت مسئولان آب و فاضلاب، باعث می شود آب های شور سد «تلخ آب» به زمین های کشاورزی اهالی روستای عدل آباد بریزد و کشت هایشان را نابود کند.

رحمت تصمیم می گیرد با مسئولان صحبت کند اما به همراه تعداد دیگری از جوانان روستا دستگیر می شود. او در بازداشتگاه پاسگاه پلیس است که خبر شهادت پسرش یحیی هم می رسد. رحمت که حالا پدر شهید هم هست، با پیشنهاد ملاآقا تصمیم می گیرد به دیدن رییس جمهور برود. بالاخره یک بار آقای رییس جمهور به خاطر نقص فنی هلی کوپتر به خانه اش آمده (!) و حالا باید بازدیدش را پس بدهد.

تعدادی از پیرمردهای عدل آباد با یکی از همسران شهدا با تراکتورهایشان راهی تهران می شوند. در قم قرار است رییس جمهور را ببینند اما نمی شود و فقط مشاور او را می بینند که اتفاقا به شدت شبیه رییس جمهور فعلی است. رحمت با تراکتورش راهی میدان پاستور می شود و جلوی ایست و بازرسی این خیابان دستگیر می شود. وقتی به داخل نهاد ریاست جمهوری برده می شود تا حرف های از پیش تعیین شده اش را بگوید، فقط یک درخواست دارد؛ یک نخ سیگار...

این خلاصه داستانی از فیلم پر و صدای ابراهیم حاتمی‌کیا است. فیلمی که در آن "کامبیز دیرباز" به ایفای نقش پرداخته است و به همین بهانه با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای دیرباز، اصولا فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا همیشه نقدها و تعریف‌های زیادی را در پی داشته و یک نکته دیگر این است که همه دوست دارند فیلم‌های حاتمی‌کیا را ببینید. کمی از فیلم خروج برای ما بگویید. 

به نظر من فیلم سینمایی «خروج» یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های "ابراهیم حاتمی‌کیا" است که بیننده با دیدن آن شگفت زده می‌شود. خود من روز گذشته از دیدن این فیلم واقعا لذت بردم. فیلمی قهرمان محور که قهرمان آن از دل مردم بیرون آمده است. قهرمانی که سوار بر تراکتور است. حاتمی‌کیا همیشه در فیلم‌هایش قهرمان دارد. قهرمانی که جامعه به آن نیاز دارد. من کارهای قهرمان‌محور را دوست دارم و فکر می‌کنم که مردم به این مدل سینما احتیاج دارند. به نظر من فیلم خروج، فیلم خود مردم است. 

به نظر شما «خروج» فیلمی است که سیمرغ‌های زیادی را از آن خود کند؟ 

فیلمنامه و کارگردانی «خروج» از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار بوده و به نظرم این فیلم شانس بسیار بالایی در جشنواره فیلم فجر امسال دارد. 

شما به سیمرغ نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم «خروج» فکر می‌کنید؟

من از همان اول یعنی با بازی در فیلم سینمایی «دوئل» که برایش سیمرغ گرفتم، هیچگاه به دریافت جایزه فکر نکرده و نمی‌کنم، من یک بازیگرم و تمام تلاشم این است که یک نقش را به بهترین شکل ممکن ایفا کرده و کارم را درست انجام دهم، اینکه بخواهم بگویم سیمرغ می‌گیرم اتفاقی کاملاً پیچیده است زیرا باید دید سلیقه داوران امسال چگونه است.

(مصاحبه کننده: هانیه خاوری)

نظر شما
ارسال نظر